▅ ▆ ▇  وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم  ▇ ▆  ▅

▅ ▆ ▇ وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم ▇ ▆ ▅

وبلاگ قرن بیست و یکم، وبلاگی برای تمامی سلیقه هاست.
▅ ▆ ▇  وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم  ▇ ▆  ▅

▅ ▆ ▇ وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم ▇ ▆ ▅

وبلاگ قرن بیست و یکم، وبلاگی برای تمامی سلیقه هاست.

۱۲ نشانه سلامتی

بدن انسان در تمام طول عمر به شیوه‌ای هوشمندانه و منحصر به فرد علائم و نشانه‌های زیرکانه و هشدار دهنده را بروز می دهد اما اکثر افراد به دلیل ناآگاهی از این روابط و علائم، پیغام‌های حیاتی بدن را نادیده می گیرند که حاصل آن به خطر افتادن سلامتی است.


ثروت حقیقی، سلامتی است. این تکه کلام قدیمی ممکن است دیگر کمی کلیشه‌ای به نظر برسد، اما همچنان حقیقتی را بیان می‌کند. سلامتی، مهم‌ترین دارایی ماست، پس باید آنرا بالاترین اولویت زندگی‌مان قرار دهیم.

حالا سوالی که ایجاد می‌شود این است که چطور خواهید فهمید بدن شما سالم و آماده‌ی جوش و خروش و گذراندن زندگی است؟ ما در این مطلب برخی از علاماتی که نشان دهنده‌ی سلامت شما هستند را فهرست کرده‌ایم. ادامه‌ی این متن را بخوانید تا با نشانه ای سلامتی آشنا شوید.

ادامه مطلب ...

علت و درمان خشکی گلو

خشکی گلو اختلالی است که قورت دادن غذا را مشکل می کند. اگر چه خشکی گلو بیماری به حساب نمی آید، اما ممکن است علامت یک بیماری باشد که روند تولید طبیعی بزاق را متوقف یا آهسته می کند.

آیا شب ها از فرط تشنگی از خواب بیدار می شوید؟ به سختی غذا را قورت می دهید؟ آیا غذاهای مورد علاقه شما طعم دیگری پیدا کرده است؟ اگر جواب این سوال ها مثبت است، شما از عارضه خشکی گلو رنج می برید. این عارضه، قورت دادن غذا را دشوار می سازد و حرف زدن را نیز به یک معضل تبدیل می کند.

در خشکی گلو، روند تولید طبیعی بزاق دهان، متوقف یا آهسته می شود. بزاق دهان نقش مهمی در بلعیدن و تشخیص طعم غذا دارد و به اولین مرحله هضم غذا در دهان کمک می کند. بزاق دهان، غدد چشایی را تحریک می کند تا پیام طعم غذا به مغز ارسال شود.

در هنگام خشکی گلو و دهان به علت کمبود بزاق، عملکرد غدد چشایی کاهش می یابد و فرد قادر به تشخیص طعم غذا نمی باشد. این امر باعث می شود افراد به افزودن نمک و ادویه اضافی رو آورند که پیامد آن بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا است. 
ادامه مطلب ...

پنج درمان طبیعی بیماری لثه

بیماری لثه یکی از بیماری های شایع ناحیه دهان، مشکلات لثه می باشد. سلامت لثه نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ها دارد.

علل بروز ناراحتی های لثه مواردی مانند مسواک زدن نادرست، نکشیدن نخ دندان، عفونت و التهاب لثه، آبسه و … می باشد.

اگرچه بهتر است برای درمان قطعی مشکلات لثه به دندانپزشک مراجعه کرد، اما می توان با انجام کارهای زیر درد ناشی از آن را تسکین داد تا نزد دندانپزشک رفت: 
ادامه مطلب ...

هفت دلیل برای دوش گرفتن با آب سرد

دوش آب سرد برای بسیاری از ما هم چنان یک ترس بزرگ است، ترس از آب سردی که فکر می کنیم باعث سرماخوردگی و تغییر ضربان قلب می شود.

اما نظر متخصصان کاملاً در نقطۀ مقابل این ترس است. پیشنهاد آنها تجربۀ دوش گرفتن با آب سرد است؛ پیشنهادی با هفت دلیل قانع کننده که در گزارش وب سایت medicaldaily آمده است: 
ادامه مطلب ...

چرا پای پرندگان صاف نیست؟

برخلاف پای انسان که در حالت تعادل صاف و راست است، پای پرندگان در این حالت به صورت دولا و غیرصاف است اما به نظر می‌رسد ریشه‌های این شکل خاص پای پرندگان را باید در میلیون‌ها سال پیش و در تکامل دایناسورهایی که اجداد آنها بودند، جستجو کرد.

 

دانشمندان با بررسی دقیق استخوان های باقیمانده از دایناسورهای مختلف و دادن این داده ها به نرم افزارهایی ویژه برای ایجاد تصویر حیوان زنده به این نتیجه رسیدند که دست دایناسورها در چرخه تکاملی به تدریج بزرگ شد و در نهایت امکان پرواز فراهم گردید. یکی از مشابهت های میان انسان ها و پرندگان را باید در ایستادن هر دوی آنها روی دو پا جست اما شکل پای این دو موجود در حالت تعادل و ایستاده با هم متفاوت است.

.

ادامه مطلب ...

علت تغییر رنگ درختان در فصل پاییز چیست؟

هر فصلی از سال را می توان با رنگ و ویژگی های به خصوصی به یاد آورد. فصل پاییز یادآور رنگ های زرد و نارنجی و برگ ریزان های زیباست. اما چه دلایل علمی در پس این وقایع نهفته اند؟!


کمتر کسی وجود دارد که دلباختۀ زیبایی های فصل پاییز نباشد. پاییز را به تابلوی نقاشی تشبیه می کنند که برترین رنگ ها در آن استفاده شده است. از زیبایی های این فصل می توان به تغییر رنگ برگ درختان، برگ ریزان، کوتاه شدن روز و فرا رسیدن هوای سرد اشاره کرد. اما چه دلیل علمی را می توان برای وقایع رخ داده، عنوان کرد؟


علت تغییر فصل ها در چیست؟


قبل از اینکه تغییرات جوی و فرآیندهای شیمیایی فصل پاییز را مورد بررسی قرار دهیم، به علت تغییرات فصلی پرداخته می شود. در قرن های گذشته، ستاره شناسان بر این باور بودند که تغییر جایگاه خورشید در آسمان باعث تغییر فصل ها می شود اما در سال های بعد، انسان پی به علت تغییر فصول برد. زمین در مسیر بیضی شکلی به دور خورشید در حال چرخش است و به صورت همزمان حول مداری که نسبت به سطح مداری اش شیب دار است نیز در حرکت است اما با وجود این شیب، باز هم نیم کره های مختلف زمین در طول سال قادر به دریافت نور خورشید هستند اما تغییر آن، شدت یا تابش فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان را رقم می زند.

.

ادامه مطلب ...

چگونه لکۀ جوهر را از روی لباس، مبل یا فرش پاک کنیم؟

مطمئنا برای شما هم در اکثر مواقع پیش آمده که جوهر خودکار یا خودنویس‌هایتان روی لباس یا وسایل دیگر خانه، پس داده باشد. در خیلی از موارد هم اثر جوهر به‌ صورت کامل از بین نمی‌رود. این مشکل بیشتر برای بچه‌های دبستانی که روپوش‌ها و مقنعه‌های رنگ روشن استفاده می‌کنند بیشتر اتفاق می‌افتد. ما به شما یاد می‌دهیم که چگونه لباس‌های سفید و رنگی را از جوهر خودکار پاک کنید.

اگر جوهر، کیف یا کاپشن چرم‌تان را کثیف کرده باشد با تافت یا الکل می‌توانید آن را از بین ببرید. فقط باید سریع اقدام کنید، قبل از آنکه لکه خشک شود.

اولین توصیه‌ این است که زمان را برای شستن و از بین رفتن این لکه‌ها از دست ندهید. هر زمانی که متوجه لکه جوهر شدید اقدام به پاک کردنش کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
.
ادامه مطلب ...

"اِم اِم اِس - MMS" چیست؟

"ام ام اس" (MMS) یا سرویس پیام چندرسانه ای یکی از استاندارد های ارسال پیام در شبکه های موبایل است.


تفاوت سرویس "اِم اِم اس (MMS: Mulstimedia Messaging Service) با سرویس "اِس اِم اِس" (SMS) این است که "اِم اِم اس" تنها دارای متن نیست، بلکه قابلیت جا دادن صدا، عکس و فیلم در خود را دارد.


از بین فرمت های چندرسانه ای تنها چند فرمت خاص هستند که با "اِم اِم اِس ها" سازگارند:


▪ متن (متن با قلم ها و رنگ های مختلف)

▪ عکس (JPEG - GIF)
▪ صدا (MP۳ - MIDI)
▪ ویدئو (MPEG)


بخش های مختلف یک "اِم اِم اِس" را می توان از سایت های WAP، فایل های ذخیره شده بر روی گوشی و یا مستقیماً از میکروفون یا دوربین گوشی تهیه کرد.

.

ادامه مطلب ...

سانتریفیوژ چیست؟

طی سال های گذشته و همزمان با پیشرفت هایی که در زمینۀ استفاده از انرژی هسته ای صورت گرفته است، مجموعه ای از مفاهیم و عبارات نیز وارد زبان روزمره فارسی شده که اگر چه بارها در رسانه ها شنیده می شوند‌ اما برخی از آنها در اذهان مردم شفافیت چندانی ندارند. یکی از این عبارات "سانتریفیوژ" است.

سانتریفیوژ انواع و اقسام مختلفی داشته و استفاده از آن در بحث تولید انرژی هسته ای تنها یکی از موارد کاربردی آن است. شاید ساده ترین نوع استفاده از این تکنیک، ریختن سبزی های شسته شده در سبدی مخصوص و چرخاندن آن با استفاده از دستگیره و خارج نمودن آب اضافی از آنها باشد.



سانتریفیوژ به هر دستگاهی گفته می شود که با سرعت زیادی به دور خود چرخیده و در همین حال با استفاده از نیروی گریز از مرکزِ ایجاد شده، مواد درون خود را نیز به بیرون پرتاب می کند.

.

ادامه مطلب ...

خروس شدن ملا نصرالدین!

یک روز ملا به گرمابه رفته بود. تعدادی جوان که در آنجا بودند تصمیم گرفتند سر به سر او بگذارند، به همین جهت هر کدام تخم مرغی با خود آوردند و رو به ملا کردند و گفتند: ما هر کدام قدقد می کنیم و یک تخم می گذاریم اگر کسی نتوانست باید مخارج حمام دیگران را بپردازد!

ملا ناگهان شروع کرد به قوقولی قوقو!

جوانان با تعجب از او پرسیدند ملا این چه صدایی است؟ بنا بود مرغ شوی!


ملا گفت: این همه مرغ یک خروس هم لازم دارند!