▅ ▆ ▇  وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم  ▇ ▆  ▅

▅ ▆ ▇ وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم ▇ ▆ ▅

وبلاگ قرن بیست و یکم، وبلاگی برای تمامی سلیقه هاست.
▅ ▆ ▇  وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم  ▇ ▆  ▅

▅ ▆ ▇ وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم ▇ ▆ ▅

وبلاگ قرن بیست و یکم، وبلاگی برای تمامی سلیقه هاست.

قد بلندها شاد ترند!

یافته های جدید موسسه نظرسنجی گالوپ در زمینه سلامتی نشان می دهد که معمولا افراد بلندقد زندگی شادتری دارند. بر اساس این نظرسنجی افراد بلندقد در موارد بیشتری احساس رضایت یا شادی می کنند و در عین حال، کمتر از دردهای جسمی یا مشکلات روحی و روانی رنج می برند. در این نظرسنجی که در آمریکا انجام شده، متوسط قد برای مردان حدود ۱۷۶ سانتیمتر و برای زنان حدود ۱۶۶ سانتیمتر تعیین شده است.


در این پژوهش از داوطلبان پرسیده شده بود که بر مبنای یک جدول از صفر تا ده، میزان رضایت از زندگی و شادابی و تندرستی خود را توصیف کنند. از بررسی پاسخ ها این گونه نتیجه گیری شده که معمولاً مردان و زنانی که قد آنها بلندتر از قد متوسط است، به نسبت کسانی که پایین تر از قد متوسط هستند، در جدول رضایت و شادابی، یک درجه بالاتر هستند.


مسلماً مردان یا زنان کوتاه قدی هم هستند که از زندگی خود کمال رضایت را دارند، ولی نتایج این نظرسنجی و بررسی، حالت کلی را بیان می کند.  


به اعتقاد محققان عامل بلندی قد و تاثیرات آن ممکن است بسیار ناچیز باشد ولی اگر این نکته را با عوامل دیگر موثر در رضایت مردم از زندگی مقایسه کنیم، میبینیم که عامل نسبتا مهمی به شمار می رود. به عنوان مثال، سطح درآمد، یکی از عوامل مهم در احساس رضایت از زندگی است و این نظرسنجی ادعا می کند، مردان آمریکایی که قد آنها بلندتر از حد متوسط است، احساس رضایتی دارند که تقریبا معادل احساس رضایت ناشی از ۳۰ درصد درآمدهای مالی بیشتر است یا هر دو تا سه سانتیمتر که قد افراد بلندتر باشد، به آنها احساسی معادل احساس ناشی از چهاردرصد درآمد مالی بیشتر می دهد.


نکته دیگر در بررسی های این نظرسنجی به مشکلات یا دردهای جسمی و حالات نامطلوب روحی و روانی مربوط می شود. در اکثر موارد، مردان یا زنانی که قد آنها از حد متوسط بلندتر است، کمتر از دیگران از درد یا مشکلات جسمی و روحی و روانی شکایت دارند. اما مردم یکدست نیستند و عواملی مثل نژاد یا سن می تواند در تعیین میزان قد متوسط آنها موثر باشد. به عنوان مثال، قد نسل جدید به نسبت نسل های گذشته رو به افزایش است یا فرضاً آمریکایی های آفریقایی تبار، بلند قدتر از آمریکایی هایی هستند که تبار و نژاد آنها از آمریکای مرکزی است.


واضح است که اندازه قد افراد موروثی است و نکته مهم در این است که هر کودکی در اولین سال های تولد از شرایط مطلوب و سلامتی خوبی برخوردار باشد. در چنین صورتی، آن فرد نهایت رشد مناسب با میراث ژنتیک خود را خواهد داشت. با وجود این، بررسی جدید مدعی است که اگر این عوامل را هر یک در جای خود بررسی کنیم، در چارچوب همین تفاوت ها، بلندی قد هر فرد به نسبت متوسط معمول در هر تبار می تواند عاملی برای احساس رضایت و شادابی بیشتر در زندگی باشد و بالاخره در دو عرصه مهم دیگر از زندگی، یعنی تشکیل خانواده و آموزش و اشتغال نیز این بررسی نشان می دهد که قدِ بلندتر تا حدی باعث موفقیت بیشتر زنان و مردان در عرصه زندگی خانوادگی و حرفه ای است.


بررسی تمامی این موارد، این سؤال را مطرح می کند که دلیل این تفاوت ها چیست؟


همه تفاوت های ناشی از زندگی بهتر یک فرد قدبلند، به پرورش و رشد در اولین سال های دوران کودکی بر می گردد. به اعتقاد کارشناسان اندازه قد افراد موروثی است و نکته مهم در این است که هر کودکی در اولین سال های تولد از شرایط مطلوب و سلامتی خوبی برخوردار باشد. در چنین صورتی، آن فرد نهایت رشد مناسب با میراث ژنتیک خود را خواهد داشت.


به اعتقاد آنها نکته مهم نَه بلندی قد، بلکه رشد کامل تا حدی است که میراث ژنتیک هر خانواده برای نوزاد فراهم کرده است. افرادی که به این رشد کامل برسند، در دوران بلوغ و کهنسالی از سلامت و رضایت بیشتری برخوردار خواهند بود. بر اساس فرضیه، توانایی و استعدادهای ذهنی نیز تحت تاثیر همین عامل رشد در سال های اولیه زندگی تعیین می شود و هر کودکی که رشد جسمی کاملی داشته باشد، در آینده از نظر ذهنی و روحی نیز توانمندتر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد