▅ ▆ ▇  وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم  ▇ ▆  ▅

▅ ▆ ▇ وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم ▇ ▆ ▅

وبلاگ قرن بیست و یکم، وبلاگی برای تمامی سلیقه هاست.
▅ ▆ ▇  وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم  ▇ ▆  ▅

▅ ▆ ▇ وبلاگـــــ قـــــرن بیـــــست و یـــــکُم ▇ ▆ ▅

وبلاگ قرن بیست و یکم، وبلاگی برای تمامی سلیقه هاست.

۵ نکته برای خرید هارد اکسترنال

نگهداری از اطلاعات، به ویژه در حجم بالا یکی از دغدغه های صاحبان اطلاعات است. به همین دلیل است که اکثر ما به دنبال یک وسیله انتقال و نگهداری اطلاعات امن، جمع و جور با قابلیت انتقال و حمل ساده و راحت هستیم.

هارد دیسک های اکسترنال پاسخ خوبی به این نیاز کاربران هستند، چرا که علاوه بر اینکه حجم و وزن کمی دارند، قابلیت حمل و نقل بسیار آسانی دارند. همچنین با توجه به اینکه این اواخر نمونه هایی دارای پورت های مختلف به بازار عرضه شده اند می توان آنها را به دستگاه های پخش کننده یا ... متصل کرد. در این بخش ما قصد داریم با توجه به تنوع بالای برند و مدل در بازار این کالا، اشاره ای داشته باشیم به نکاتی که هنگام خرید یک هارد دیسک اکسترنال باید مد نظر قرار گیرد. پس اگر قصد خرید هارد دیسک دارید و نیازمند راهنمایی نیز هستید این متن را بخوانید.

.

۱. نوع هارد دیسک را مشخص کنید:

در وهله اول باید نوع هارد دیسک مورد نیاز خود را مشخص کنید و از میان نمونه های مختلف یک نمونه را انتخاب کنید.

ابتدای تقسیم بندی در بازار هارد دیسک، تقسیم بندی این کالا به دو دسته هاردهای اکسترنال دسکتاپی و هاردهای اکسترنال پرتابلی است. نمونه های پرتابل (بدون آداپتور) به دو نوع معمولی و پاسپورتی دسته بندی می شود. هاردهای پاسپورتی که سایز کوچکی دارند، ابعاد یک پاسپورت هستند و به راحتی در جیب جا می شوند و این اواخر طرفداران زیادی یافته اند. هارد دیسک های Portable معمولا از طریق پورت USB ۲.۰ به کامپیوتر متصل می شوند. اتصال هارد دیسک های قابل حمل نیز تنها با یک کابل برقرار می شود. برای انتقال هم از رابط هایی مانند Firwire ۸۰۰ ، USB ۲.۰ و جدیدا هم ESATA استفاده می شود که در برخی از مدل ها حتی دو نوع پورت ارتباطی وجود دارد تا امکان رد و بدل اطلاعاتی با هر نوع کامپیوتری مهیا باشد. نکته دیگر امکان HotPLUG است که برای اتصال و قطع کردن هارد نیازی به خاموش کردن سیستم ندارید. همچنین روی لپ تاپ های اپل هم یک پورت Thunderbolt وجود دارد که تکنولوژی جدیدی برای انتقال اطلاعات است. این تکنولوژی یک اینترفیس جدید، از طرف اینتل برای رد و بدل کردن اطلاعات می باشد. تاندربولت در شروع کار، از دو کانال مجزای دوطرفه با سرعت ۱۰ گیگابایت پشتیبانی همزمان می کند. اما در نهایت، حداکثر سرعت آن، ۴۰ گیگابیت در ثانیه اعلام شده است. هاردهای Desktop نیز اندازه بزرگ تری دارند و بیشتر برای ذخیره سازی اطلاعات محلی و برای نگهداری و پشتیبان گیری از آنها استفاده می شود و چندان از آنها برای انتقال در دفعات زیاد استفاده نمی شود. پس اگر خواهان یک هارد کوچک و ظریفی هستید که به سادگی اطلاعات داخل آن را به لپ تاپ، تلویزیون و ... منتقل کنید به سراغ نمونه های پاسپورتی پورتابل بروید و اگر هم می خواهید هاردی داشته باشید که صرفا از آن برای نگهداری اطلاعات استفاده کنید یا اطلاعات یک مجموعه را از طریق شبکه در آن ذخیره کنید به سراغ نمونه های دسکتاپی بروید.

۲. بین SSD و HDD یکی را انتخاب کنید:

رده بندی دیگری هم برای هاردهای اکسترنال وجود دارد که هاردها را به دو نوع SSD (مبتنی بر فلش) و HDD (هاردهای معمولی) تقسیم بندی می کند. پس باید هنگام خرید به این نوع خاص رده بندی توجه خاصی داشته باشید. چرا که هاردهایی که عنوان SSD را یدک می کشند از لحاظ قیمت حدود چهار برابر نمونه های HDD هستند. البته این تفاوت تنها در قیمت هارد دیسک های SSD و HDD نیست. در بیان تفاوت های این دو نوع هارد دیسک باید بگوییم که هاردهای SSD علاوه بر اینکه سرعت ثبت و انتقال بیشتری دارند تا نمونه های HDD، بلکه فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهند. به عنوان مثال یک هارد دیسک ۱۲۸ گیگابایتی SSD با یک هارد دیسک ۵۰۰ گیگا بایتی HDD از لحاظ ظرفیت حافظه و البته قیمت برابری می کند. از طرفی نمونه های SSD در برابر ضربه و ... نیز مقاومت بیشتر و طول عمر بیشتری دارند تا نمونه های HDD. در مقابل هارد دیسک های HDD قیمت کمتری دارند تا نمونه های SSD.

۳. بودجه و ظرفیت حافظه مورد نظر خود را مشخص کنید:

در مرحله دوم باید ظرفیت حافظه مورد نیاز خود را مشخص کنید. در حال حاضر هارد دیسک های اکسترنال در ظرفیت های مختلف ۲۵۶ گیگابایت تا یک ترابایت در بازار موجودند که البته نمونه های ۲۵۶ گیگابایتی چندان مخاطبی در بازار ندارند و همچنین در بازار کمیابند.

به طور کلی در حال حاضر نمونه های ۵۰۰ گیگابایتی جزو پرفروش های بازار هارد دیسک هستند و نمونه های ۷۵۰ گیگابایتی نیز در مقام بعدی محبوب های بازار هستند و نمونه های یک ترابایتی هم بنا به قیمت بالایی که دارند؛ مخاطبان خاصی دارند. با این تفاسیر شما با انتخاب حافظه مورد نیازتان، میزان مبلغی که باید صرف خرید هارد دیسک کنید، مشخص می کنید.

۴. به پورت های هارد دیسک توجه کنید:

در حال حاضر هارد دیسک های اکسترنال با پورت های
USB۲.۰ ، ESATA ، Fire wire به وفور در بازار موجودند. هاردهای مجهز به پورت USB ۳.۰ نیز حدود یکسال است وارد بازار شده اند. اگر عمومیت برای شما اهمیت دارد بهترین انتخاب USB ۲.۰ است که البته سرعت کمتری نسبت به پورت های دیگر دارد، اما اگر به دنبال هاردی با سرعت انتقال بالا و قابلیت های فنی پیشرفته هستید به سراغ نمونه های مجهز به پورت USB ۳.۰ بروید.

۵. به سرعت چرخش و میزان بافر هارد دیسک توجه کنید:

سرعت چرخش هارد دیسک ها که با واحد دور در دقیقه (LPM) بیان می شود، نشان دهنده میزان و سرعت انتقال اطلاعات است که به طور معمول این میزان در حدود ۷۲۰۰ دور در دقیقه یا ۵۴۰۰ دور است. طبیعتا هر چه این میزان بیشتر باشد سرعت تبادل اطلاعات هم بیشتر خواهد بود.

میزان بافر هم از ۲ تا ۱۶ مگابایت متغیر است که هر چه این میزان بیشتر باشد بهتر است. پس هنگام خرید به این دو نکته هم توجه کنید.

   

مریم عسگری - روزنامه دنیای اقتصاد



برگرفته از وب سایت آفتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد